torsdag 5 oktober 2017

E 341

Jag har inte skrivit speciellt mycket om den här tillsatsen, så det är väl dags att utveckla lite mer. I går när jag gjorde mitt inlägg om chips så hänvisade jag till Äkta vara och deras kommentarer kring kaciumfosfater. Det skiljer sig från Livsmedelsverket, där jag tittade in nu för att se om bilden delas av dem, men det gör den alltså inte. Så här säger myndigheten:

"Kalciumsalter av fosforsyra. Gäller Monokalciumfosfat, Dikalciumfosfat och Trikalciumfosfat. Framställs ur naturligt förekommande mineraler. Salterna kallas fosfater. De ingår i kroppens normala ämnesomsättning och finns bl a i skelettet (kalciumfosfat). Fosfaterna används på flera sätt. I koladrycker ger fosforsyra syrlig smak och har samtidigt konserverande effekt. Den används också som surhetsreglerande medel vid ostframställning (ystning). Kalciumfosfat används som antiklumpningsmedel i pulver. Kalium och natriumfosfat används som bakpulver. Fosfaterna kan också binda metaller och förstärker på så sätt antioxidanters verkan. Fosforsyra och fosfater får tillsammans med polyfosfaterna (E 450–452) användas i en lång rad livsmedel, t ex en del ostar, glass, desserter, kakor, soppor, såser, frukostflingor, kött- och fiskprodukter, djupfryst fisk, nudlar och många fler. Fosforsyra får också användas till modersmjölksersättning och, liksom fosfaterna, till barnmat."

Som lekman är det naturligtvis svårt att veta vad man ska tro, men jag skulle gissa att det är knepigt även för mer insatta personer ibland. Man vet alldeles för lite om tillsatser och man vet inte tillräckligt om deras samverkanseffekt heller. Den biten är liksom borta från hälsodebatten av någon anledning. Kanske är det så enkelt så att det här är alldeles för svårt att greppa för de flesta och då är det också svårt att driva och debattera frågorna. Jag vet inte, men det känns ändå som en rimlig förklaring. Själv så tar jag inte ställning, utan försöker endast att ta reda på mer och bättre förstå vad som är bra och inte att äta. Jag kommer därför att mejla Livsmedelsverket för att höra hur de och Äkta vara kan se så olika på samma tillsats.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar