tisdag 12 september 2017

http://www.rspo.org/

Jag har skrivit om RSPO tidigare, men det var ganska kort och för mer än 3,5 år sedan, så jag antar att det är på tiden att utveckla det här lite mer. http://naturligkost.blogspot.se/2014/02/palmolja.html Att jag kom att tänka på det här med palmolja och odling var tack vare tryffeln som jag skrev om. Den var RSPO-certifierad, men det framgick inte på förpackningen. Det är inte första gången som jag stöter på ett livsmedel som inte redovisar att de har certifierad olja och det gör mig lika förvånad varje gång. Det kan inte ha undgått någon att många konsumenter är medvetna sådana, ändå så underskattar man oss gång efter annan. Annars så skulle givetvis märkningen redovisas. Hur som helst så är det bra att man tänker på det även om det är i det tysta.

På sin sajt säger RSPO, alltså Roundtable On Sustainable Palm Oil, att de vill att certifierad palmolja ska bli norm. Man vill även att alla från konsumenterna till regeringar ska involveras i hela försörjningskedjan, men andra ord från ax till limpa. Tänk om det kunde bli verklighet. Om man lyckas få till den medvetenheten om palmolja så är sannolikt inte steget så stort till andra livsmedel. Det skulle kunna öka kvalitén på det vi äter en hel del. Många människor är alldeles för dåligt insatta. Det gäller även politiker, och som före detta kommunalråd med ansvar för folkhälsofrågor, så vet jag allt för väl att mat, såvida det inte handlar om att köpa in en viss procent KRAV-märkt mjölk eller liknande, är en lågstatusfråga för många.

På sin webbplats så anger RSPO den globala miljön som anledningen att certifiera sig. En anledning så god som någon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar