söndag 2 mars 2014

Marängsvar!!!

Igår skrev jag att jag inte hade fått något marängsvar, men det hade jag visst, bara att jag hade varit slarvig och missat det. Så här ser det ut i alla fall:

Hej Katharina!

Tack för att du kontaktade oss.

Nej, det är helt riktigt att den maräng man köper färdigförpackad i matbutiken som ska tåla att förvaras och lagras under lång tid, inte är samma sak som den man kanske gör själv hemma i sitt kök.

Där använder men äggvita,

medan vid produktion i större skala används nästan uteslutande skummjölkspulver och emulgeringsmedel för att binda det socker som är den huvudsakliga beståndsdelen i marängerna Fördelen är en över längre tider hållbarare produkt, både vad gäller struktur som produktsäkerhet, Och även fast man tillför en allergen (mjölk), Så undviker man samtidigt en mer potent allergen (ägg)



Emulgeringsmedlet är alltså där för att ge stabilitet, och citronsyran för att hålla produkten fräsch under hela hållbarhetstiden.



Med vänlig hälsning



Karin Hellgren


Kanske inte exakt det svar som jag ville ha, men ett svar trots allt och allergenen som jag ser det är inte bara mjölk, utan tillsatsen även guarkärnmjöl/E 412, vilken jag frågar om, fast den kommenterades tyvärr inte mer än att man behöver något som binder ihop marängerna. Det borde finnas bättre tillsatser än E 412 tycker man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar