onsdag 26 mars 2014

Glassnyhet

En av våra större glasstillverkare lanserar flera nya glassar just nu; en av dem heter Panda. Det är en pinnglass med lakritssmak och trots att jag "vet" att den kommer att vara full av E-nummer så måste jag kolla och se om den kanske, kanske inte är det. Men... Glassen visar sig innehålla precis lika mycket tråkigheter som sina företrädare. Varför försöker man inte ens att göra de nya sorterna mer tilltalande innehållsmässigt?

Ingredienser:
SKUMMJÖLK
GRÄDDE (19%)
lakritsöverdrag (19%) (kokosolja, rapsolja, socker
SKUMMJÖLKSPULVER
lakritspulver
ammoniumklorid
emulgeringsmedel (solroslecitin, rapslecitin)
färgämne (vegetabiliskt kol)
arom)
socker
lakritssås (10%) (glukossirap, socker, lakritsextrakt, melass
geleringsmedel (pektin)
arom)
MJÖLKPROTEIN
färgämnen (sockerkulör, ammoniakprocessen, vegetabiliskt kol)
glukossirap
SKUMMJÖLKSPULVER
emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror)
stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, karragenan)
arom

Blandningen av gemener och versaler och de halva parenteserna vet jag inte varför de finns där, men så här ser alltså innehållet ut. Man har lyckats klämma in en hel del ingredienser i denna lilla pinne. Trist med de tre stabiliseringsmedlena som man vet kan vara allergena. Glukossirap är också en onödig ingrediens och även vissa andra kan man tycka. Ja, ja, alla gör som de vill, blir man glassugen efter att ha läst följande så ska man självklart äta glassen, det är ju inte enorma mängder som man får i sig av något. Själv blir jag måttligt sugen måste jag säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar