måndag 10 mars 2014

Frågor och svar om E-nummer

Tidigare den här månaden så skrev jag till en av våra större livsmedelstillverkare och frågade följande:

Hej,

Jag handlar en hel del av era egna varor, men vissa undviker jag och då på grund av olika E-nummer. En del av hälsoskäl, andra av princip och etik då jag inte vill betala för annat än naturliga ingredienser. Hur resonerar ni som livsmedelstillverkare då väldigt många produkter har både en och flera tillsatser som borde kunna uteslutas? Jobbar ni för att minska tillsatserna? Som bekant så finns det väldigt lite kunskap om samverkanseffekten och det är en stor anledning att dra ner på sådant som kan ersättas av det naturliga anser jag, vad säger ni om det resonemanget? Håller ni med?

Hälsningar Katharina Wallenborg

Idag fick jag svar och det ser ut så här:

Hej Katharina!

Tack för ditt mejl.

Jag vill börja med att försäkra att våra produkter endast innehåller tillsatser som är tillåtna inom EU och Sverige.
Därmed litar vi på den bedömning om tillsatsernas hälsoeffekter som Livsmedelsverket och centrala Europeiska livsmedelsmyndigheter gjort. Skulle nya rekommendationer komma från myndigheterna, kommer vi på nytt att ta ställning till vilka tillsatser vi vill använda.

Vi deklarerar alla tillsatser på produkternas etikett, för att varje konsument själv ska veta vad som finns i maten och därmed kunna ta ställning.

Frågan kring tillsatser är berättigad och i dagens debatt kring E-nummer så pågår definitivt en förändring på området. Frågan är dock mer komplex än så. Vissa av tillsatserna är nödvändiga för att säkra produktens kvalitet ur hälsosynpunkt. Extra viktigt då vissa produkter ska konsumeras kalla.

Till viss del är det så, att industriellt tillverkad mat, måste innehålla en del tillsatser för att hållbarheten ska vara så lång att maten kan transporteras och lagras innan den når alla landets butiker. Smak, lukt, konsistens och utseende ska också bli det förväntade och vara desamma fram till sista hållbarhetsdagen. Varje tillsats har en funktion, annars skulle den inte finnas där. Samtidigt arbetar man mycket med förpackningsteknik, främst då det gäller kylvaror.

Vi arbetar ständigt med att anpassa sortimentet och varornas innehåll efter vad konsumenterna efterfrågar.

Önskar dig en fin vecka!


Med vänlig hälsning

Gabrielle Holmberg

XXX Konsumentkontakt


Svaret är ganska utförligt, men kommenterar inte samverkanseffekten och jag skulle gilla om industrin själv vore lite mer ifrågasättande; bara för att tillsatserna är godkända så är det inte samma som att de är harmlösa. Nu håller jag visserligen med till viss del: är de av EU godkända så ska de vara säkra, men lite kritiskt tänkande skadar aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar