måndag 24 mars 2014

Dåligt med bloggandet samt snabb- och hämtmat

Jag blir så irriterad på mig själv när jag inte bloggar som det är tänkt. Visserligen så vet jag att många bloggar inte har inlägg varje dag, men jag hade det i början och önskar att tid och energi räckte till att fortsätta så. Men nu är jag i alla fall här igen och äntligen kommer det ett nytt inlägg.

Jag är inne på sajten doktorn.com som skriver om hur hämtmat påverkar vårt BMI ifall man har stor tillgång till detta i närheten av sitt hem eller sin arbetsplats. Förra året var jag på en föreläsning på jobbet och då kom ett liknande sammanhang upp men då gällde det snabbmat. De som bor nära de stora hamburgerkedjorna väger mer än andra. Visst är detta intressant? Det finns säkert många fler kopplingar när det gäller vårt beteende som vi själva inte tänker på, däremot så har jag ofta funderat över vårt ätande och då det faktum att vi har sådan stor tillgång på mat, snacks och godis och det överallt. Jag vet själv att jag äter mycket mer onyttigheter än vad jag skulle göra om tillgången vore begränsad. Det är inget konstigt med det och jag tror att jag vågar säga att det är så för 100 procent av oss människor. Däremot så är det självklart inget som gynnar hälsan.

Men varför skriver jag då om det här? Min blogg handlar ju inte om mat och hur restaurangutbudet ser ut. Men jag vill göra kopplingen av den här typen av mat och E-nummer, för det är klart att den mat som vi tillagar hemma är mycket mindre tillsatsfri än den som vi köper. Det finns mycket fusk, eller genvägar om man så vill i restaurangbranschen och man ska inte tro att allt är lagat från grunden med rena råvaror även om det finns sådana restauranger också så klart.

Ja valet är ditt, även när det är frestande att köpa med sig något färdiglagat. Fast ibland måste man få vara lite bekväm och en del hämtmat är ju faktiskt riktigt god.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar