tisdag 5 februari 2013

KRAV-märkt och E-nummer

Det var länge sedan som jag skrev om KRAV-märkta livsmedel och råvaror, men har alldeles nyligen hamnat i diskussioner eller situationer som gör att jag förstår att många tror att KRAV-märkning är en garanti för tillsatsfritt eller åtminstone väldigt få tillsatser.

Nu säger ju KRAV visserligen själva att onödiga tillsatser inte används i deras produkter, men jag är inte beredd att hålla med då det visst finns onödiga E-nummer i vissa livsmedel. Men det är tydligt att vad som är onödigt och inte är en definitionsfråga. Jag har ju exemplet med mina kära pepparkakor. Inte är det de KRAV-märkta som jag har sett i butiken som har varit tillsatsfria utan andra. Nu har visserligen de flesta pepparkakor tillsatser, men den sort som jag har hittat är alltså inte KRAV-märkt, vilket är naturligt att tro.

Just det som jag nu tar upp visar på vilken djungel det här med märkning av det vi äter tyvärr är. Det är lätt att göra "fel" när man handlar och jag gissar att många känner sig lurade ibland när de upptäcker vad maten innehåller. Som konsument ska man inte behöva lägga ner sådan möda som det faktiskt innebär om man vill göra bra val. Tyvärr har vi inte lagar som reglerar det här tillräckligt bra och våra myndigheter vågar eller vill uppenbarligen inte ta sitt fulla ansvar. Men vi får kämpa vidare för att försöka förändra till det bättre och en av sakerna är alltså bra och tydlig märkning av våra livsmedel.

Sedan vill jag avsluta med att säga att jag är positiv till mycket av det som KRAV innebär, det vill jag vara tydlig med, men jag är inte positiv till allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar