onsdag 6 februari 2013

Matlagningsgrädde

Jag råkade se en matreklam där man rekommenderade matlagningsgrädde med smaker till såsen. Nyfiken som jag är så letade jag mig fram till företagets sajt för att se vad denna grädde kan innehålla. Naturligtvis så drog jag öronen åt mig på en gång när jag såg reklamen då det var matlagningsgrädde och inte vispgrädde som man gjorde visade och med smaker tillsatta dessutom. Detta kan inte båda gott tänkte jag och se det gjorde det heller inte. Så här illa var det:

Matlagningsgrädde med ost: grädde, vatten, modifierad stärkelse, glukos-fruktossirap, arom, salt, emmentalost (0,3%), lök, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), förtjockningsmedel (guarkärnmjöl), surhetsreglerande medel (mjölksyra), färgämne (lutein), laktasenzym

Matlagningsgrädde med vitlök: grädde, vatten, modifierad stärkelse, salt, socker, vitlök, ramslök 0,2%, arom, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), förtjockningsmedel (guarkärnmjöl), surhetsreglerande medel (mjölksyra), laktasenzym

Ja vad ska man säga? Att någon köper det här är minst sagt förvånande. Vispgrädde som späds ger inte en fetare sås än en fettmängd på 15 procent, vilket är vad matlagningsgrädden innehåller. Kryddar man dessutom själv så smakar det också naturligt. Vilken otroligt onödig produkt och det här med alla sina tillsatser är alltså till för att ätas. För att inte visa hur många E-nummer det är i har man dessutom valt att skriva namnet på tillsatserna istället. Inte för att det är mer tilltalande, men det ger uppenbarligen ett bättre intryck eftersom det är det valet man har gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar