tisdag 26 februari 2013

Vit choklad

Jag har precis ätit upp det sista av chokladkakan Vit choklad. Det var mycket gott kan jag berätta. Nu läser jag också på omslaget att det är en nyhet. Varje gång som jag ser ett nytt livsmedel så tänker jag att det här, det borde vara något nytt även innehållsmässigt och att ingredienserna är så moderna så att det enda som finns i är det som behövs för att tillverka chokladen, kakorna, brödet eller vad det nu är.

Jag är nog ganska naiv som tänker så, för i livsmedelsbranschen är en nyhet inget som har med ett modernt tänkande att göra utan en ny tillsatsprodukt som ska sälja bra även om det är till priset av vår hälsa. Det kanske låter lite väl bittert det här inlägget, men jag är nog mer uppgiven än bitter och det är absolut inte så att jag skulle ge upp i min kamp för bättre livsmedel bara för att jag gång på gång stöter på motgångar. Livet är fullt av dem och det finns ingen anledning att bli allt för nedstämd utav det, utan man får fortsätta läsa innehållsförteckningar för att göra bra val och man får fortsätta fråga efter bra livsmedel och sedan mejla och ställa frågor om innehåll.

Innehållet i denna chokladkaka då, hur ser det ut? Jo så här:

socker
kakaosmör
skummjölkspulver
vasslepulver
vegetabiliskt fett
smörfett
emulgeringsmedel (sojalecitin, E 476)
aromer

Som jag har sagt tidigare ibland här på bloggen: Det började ju så bra! Men det räcker inte när avslutningen är så trist. Ändå köpte jag det här godiset, mot mina egna principer alltså. Fast ibland blir man sugen och ibland ger man efter. Inte hela världen, men trist att inte ens en nyhet ser bättre ut än så här. När det gäller E 476 så ser jag inget farligt med den tillsatsen utan här är det mer en princip. Varför jobbar man inte i riktning för att tillverka naturliga produkter istället? Pengar spelar in så klart, det förstå jag, men ändå, det här är inte vad jag som konsument vill ha.

2 kommentarer:

  1. Härligt! Jag hittade precis din blogg pga jag åt vit choklad. Det var sojalecitin jag reagerade på. Underbar blogg, precis allt man undrat! Med vänlig hälsning Therese

    SvaraRadera
  2. Hej och tack så mycket! Förlåt mitt sena svar här. Jag blir jätteglad för kommentarer eftersom det här är så viktigt. Vi äter ju alla och vi ska veta att våra livsmedel är tillverkade på bästa sätt.

    SvaraRadera