fredag 28 december 2012

Lufttorkad och kallrökt korv

Vi provade ett nytt smörgåspålägg här hemma, lufttorkad och kallrökt korv och det var gott. Ibland blir det inte av att jag läser innehållsförteckningen innan jag handlar, även om jag ofta gör det, men då och då köper jag sådant som jag egentligen inte vill, som denna goda korv. Det handlar så klart om bristen på alternativ när det gäller smörgåsmat och egentligen önskar jag att jag vore mer konsekvent och alltid valde bort de dåliga alternativen, speciellt som jag uppmanar andra att göra det.

Så hur vet jag att det här inte var korv med bra innehåll när jag nyss har antytt att jag inte ens har läst vad den innehåller? Tja, det är väl så illa så att jag utgår ifrån att den inte är ren, precis som jag hittills inte har sett någon annan sort som har varit det.

Så var innehåller den då? Jo detta:

gris- och nötkött
koksalt
druvsocker
lök
socker
kryddor
surhetsreglerande medel (E 575)
antioxidationsmedel (E 300, E 301)
konserveringsmedel (E 250)

Precis som jag gissade alltså. Finns det överhuvudtaget korv utan tillsatser?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar