fredag 21 december 2012

Plockgodis

Häromdagen var maken och jag och skulle hämta ut paket och blev stående ganska länge i kö och den gick bland annat längs med plockgodiset. Av alla godissorter som jag läste innehållsförteckningen på så fanns inget godis rent från tillsatser. Det är möjligt att jag missade någon sådan sort, men det kan jag säga att det godiset är i så fall undantag från vad som verkar en regel om att plockgodis ska innehålla E-nummer, punkt!

Nu är inte plockgodis något udda i sammanhanget godis och tillsatser, för det är svårt att hitta rent godis ens bland de finaste pralinerna, vilket jag även tidigare har konstaterat här på bloggen. Men ändå, det gör mig lite irriterad att jag som konsument ska behöva koka ihop mitt eget godis om jag vill ha det tillsatsfritt.

På något sätt är jag trots allt förundrad över hur vi har hamnat här. Vi är moderna människor i en modern tid med teknik till i stort sett allt och vi kan inte fixa bra godis. Det går inte ihop.

För övrigt så får man ju ändå säga att varför skulle just godis, som inte tillhör basfödan vara något som handel och tillverkare ansträngde sig mer med? Det går ju knappt att hitta ren mat. Ja ja, nu är det jul och det lär bli både en och flera E-nummerstinna godisar och jag tror att vi överlever det med, men irriterande är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar