söndag 9 december 2012

Julgodis

Som – gissar jag i alla fall – de flesta andra, så köper jag choklad och ger bort i julklapp. Trots att jag försöker undvika E-nummer, så är det svårt att göra det helt och hållet och när det gäller choklad så verkar det nästan vara lag på att den inte får vara ren och det gäller även våra finare praliner. Det visar att inte pris och kvalité alltid hänger ihop.

Men som sagt var, jag har själv köpt dessa E-praliner och jag kommer säkert att få dem i ett eller flera paket på julafton, precis som så många andra kommer att få. Fast äter jag dem då? Självklart (även om jag skulle vilja säga att jag inte gör det) och gott är det, men likväl väldigt irriterande att man inte har valmöjligheten, för det är en sak att välja E-choklad när det finns alternativ, en annan att köpa den för att man inte har något val och vem kan tänka sig en jul utan gotter? Alltså är man ”tvingad” att äta syntetiskt framställda smakämnen med mera.

Sedan kan man ju sälla sig till den där duktiga skaran som står och gör eget godis istället. Det är klart att det blir lite hemgjort godis, men med tanke på all mat som ska lagas och pynt som ska fram med mera, så är det inte oceaner av tid till godis också och det kan ju vara gott med lite olika sorter, så det får bli både hemlagat och E-blandat i år igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar