tisdag 11 december 2012

Lussekatter

Idag såg jag ett blogginlägg på en annan blogg och i dessa advents-, Lucia- och jultider så tycker jag att det passar bra att kopiera några rader från bloggen. Det handlar helt enkelt om att bloggaren hade sett en affär som säljer lussekatter och sedan lagt ut recept på hembakade sådana samt innehållet i butikens lussebullar. När man har läst vad de färdigköpta innehåller så blir man inte så jättesugen kan jag säga, inte jag i alla fall.

Bullar från XXX:
vetemjöl
vatten
socker
vegetabilisk olja och -fett (delvis härdat)
jäst
ägg
russin
salt
saffran
E 471 (Mono- och diglycerider av fettsyror)
E 472e (Mono- och diglyceriders mono- och diacetylvinsyraestrar)
E 412 (Guarkärnmjöl)
E 422 (Glycerol)
E 413 (Dragant/tragakant)
E 330 (citronsyra)
Aromer

Ja ni kan ju läsa innantill och avgöra om ni vill betala för dessa. Vad ska alla tillsatser vara bra för? Jag ser dem som totalt överflödiga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar