onsdag 5 december 2012

Pepparkakor

Gillar du pepparkakor? Ja de flesta gör det och man hittar en mängd olika sorter, så alla lär hitta någon sort som tilltalar dem. Själv är jag svag för dem som smakar pepparkaksdeg. Men oavsett vilken sort man föredrar (och de flesta är faktiskt goda), så rekommenderar jag att du läser noga innan du köper några, för innehållet varierar ganska rejält.

När jag själv handlade pepparkakor inför helgen så gick jag igenom jag tror det var fem sorter som fanns i affären och endast en sort var tillsatsfri. Tyvärr var den istället innehållande palmolja och det såg jag i andra också. Är det inte bedrövligt att en stor affär med olika sorters pepparkakor inte kan tillhandahålla tillsatsfria kakor utan palmolja?

Jag har för det mesta mejlat tillverkaren av livsmedlet som jag har varit missnöjd med, men man kanske ska fråga den stora kedjan hur de kan ställa så låga krav vid inköp. Eller rättare sagt: inga krav alls. De borde kunna ställa krav och sedan utnyttja sin moral som dragplåster. Vilken kund ignorerar om en affär säger att de väljer bort palmoljelivsmedel för miljöns skull? Jag skulle bli jätteglad och verkligen gynna den affären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar