tisdag 7 mars 2017

Oroa dig med måtta!

Det är lätt hänt att en blogg som min där E-nummer ofta beskrivs som något negativt, tros uppmana till att vi ska fundera över allt som vi stoppar i oss. Så kan man verkligen inte leva och jag lever inte så själv heller. Jag äter för det mesta det som jag har lust med, men hittar jag bra alternativ så väljer jag dem. Men vem har tid och ork att vareviga gång som det ska handlas, stå och läsa varenda innehållsförteckning? Så om du inte har läst mina inlägg tidigare, eller inte har varit med från början, så kan jag på en gång säga att jag är den första som tar avstånd från fanatism. Vi ska självklart tänka på vår hälsa och göra de bästa valen som vi kan, men vi ska samtidigt njuta och är njutning en pralin mer fler tillsatser än önskvärt, ja men låt gå för det emellanåt. Det har ingen dött av.

Blir vi för nitiska i vår mathållning, vilket många lätt tenderar till att bli idag, så kan det också sätta sig på hälsan. Att alltid välja "rätt" mat eller godis kan också bli en stress och något negativt. Det som jag däremot länge har efterlyst är lättvalda alternativ. Vi ska inte behöva lägga så mycket energi själva på att ta reda på allt. Vill jag ha en pinnglass när solen börjar värma så ska jag kunna köpa en utan emulgeringsmedel och annat i som faktiskt inte behövs. Det ska handeln tillhandahålla och de ska informera om det.

Jag skulle även önska att inte Livsmedelsverket ryckte ut och försvarade dumheter och stoppade sådant som är positivt vilket det händer att de gör, samtidigt som de försvarar obegripligheter. Kanske minns ni den omdiskuterade kexchokladen med blåbärssmak i? Hur många blåbär tror ni att det fanns i den? Inte ett enda! Inte ens ett ynka blåbär hade man kunnat pressa ner i var och en av kexchokladerna. Vad tyckte konsumenterna om det? Tummen ner så klart. Vad tyckte Livsmedelsverket? Godkänt, för inte kan vi väl vara så naiva så vi tror att det finns bär i godis?

Min blogg handlar huvudsakligen om E-nummer, men det har även blivit en del annat genom åren eftersom det är svårt att inte komma in på andra områden när det gäller livsmedel och jag har sedan ett tag tillbaka breddat det jag skriver om och kommer därför att göra fler matinlägg även om sådant som inte rör tillsatser.

Tack för att du läser bloggen förresten!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar