onsdag 8 mars 2017

Mattrender

För tillfället så läser jag journalistik på Poppius och vi jobbar bland annat med nyhetsartiklar. Vi har både fått göra en påhittad artikel och en riktig med intervjuer och jag valde att skriva om mattrender när vi skulle göra en artikel med riktiga intervjuer. Det fick mig att reflektera lite mer kring ämnet. Mattrender är ju inget nytt, långt ifrån, men för gemene man med normalstora plånböcker så tog det lång tid innan även den gruppen kunde haka på mattrenderna. Genom branschtidningen Mattrender så fick jag veta att de kungliga höll på med sådant redan på 1800-talet. En annan sak som har gjort stor skillnad och inte främst har med pengar att göra är att vi nu har ett så otroligt stort utbud av livsmedel och råvaror att välja på. Vi kan köpa exotiska kryddor till samma pris som dem vi alltid har använt. Nu är kanske inte kryddor det främsta, men visst har det gått mode även i det.

Det stora utbudet i kombination med bättre ekonomi och kunskap har gjort att maten för många har blivit en livsstil, precis som många andra bekänner sig till en viss religion, får en identitet genom olika moderna träningsformer och så vidare. Jag som älskar mat tycker självklart att det är jättespännande med allt nytt och även ny kunskap om vad vi bör äta. Däremot så kan det ibland gå väl långt kan jag tycka. Bjud hem några vänner eller familjen på middag; nog finns det alltid en eller ett par som är begränsade av egen vald diet. Lägg sedan till alla som har allergier och intoleranser. Inte lätt att hitta något som passar alla.

Men att vi är medvetna om vad vi stoppar i oss är inte negativt, tvärtom, det gör att vi kan förbättra vår hälsa. Sedan så ska man ha sunt förnuft med i sitt tänkande också. För rön ändras hela tiden och till och med experterna förespråkar olika dieter och livsstilar. Men oavsett vad vi själva väljer att bekänna oss till så erkänn att det här med vad vi äter är både intressant och roligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar