tisdag 7 februari 2017

Kastrering av grisar, igen...

Nu var det väldigt länge sedan som jag skrev om kastrering av smågrisar och efter det att reglerna ändrades så trodde jag att det hade blivit bättre. Därför så blev jag bedrövad när jag igår stötte på en person som har både erfarenhet av djurhållning och kastrering som sa att det inte alltid är bättre för grisarna numera. Jag har därför mejlat Jordbruksverket och skrev så här:

Hej, jag har en fråga om kastrering av grisar. Jag var naturligtvis väldigt glad när det blev lagkrav på bedövning, men i går så pratade jag med en i branschen som sa att lidandet inte har blivit mindre då många utan rutin nu utför ingreppen. Kan ni räta ut frågetecknen här och tala om hur det ser ut? Hälsningar Katharina Wallenborg

Det ska bli väldigt spännande att se vad de säger, för det här är inte en struntsak och vi är många som vill att djurhållningen ska vara så bra som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar