torsdag 9 februari 2017

Jordbruksverkets svar

Igår redan kom svaret från Jordbruksverket. Det var verkligen snabbt, vilket bara är positivt så klart. Jag hade ju mejlat och frågat om kastrering av grisar då jag hört att det inte alltid är bättre nu, men de hävdar motsatsen och jag hoppas att de på totalen har rätt. Inte vill man att djuren ska lida. Så här svarar verket:

Hej Katharina,
Jag instämmer inte med kommentaren från branschen. Den personal som kastrerar grisar idag har inte mindre rutin idag än tidigare.

För att få lägga bedövning innan kastrering ska man ha gått en utbildning, för att försäkra att bedövningen blir bra och gör nytta.
Jag har själv tittat på i flera besättningar då grisar bedövas och kastreras. Smågrisarna skriker förstås då de blir upplyfta och fasthållna. Men bedövningssticket reagerar de inte på med smärtljud eller avvärjningsrörelser. När bedövningen har tagit går själva kastreringen mycket lugnare än tidigare.

Självklart kan det finnas individer som inte har tagit in undervisningen på kursen tillräckligt bra. Men generellt hävdar jag bestämt att lidandet har minskat.
Vänliga hälsningar

Lotta Andersson
Handläggare avel och semin
Enheten för idisslare och gris
Jordbruksverket


Det bästa vi konsumenter kan göra är att fråga och ifrågasätta. Vi vill självklart ha bra mat, men det ska inte gå ut över djuren anser jag och får vi veta att de behandlas illa så är det viktigt att reagera, det är allas vårt ansvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar