onsdag 11 januari 2017

Svar om innehållet i glassen

I dag så fick jag svar om innehållet i glassen, den som jag bloggade om häromdagen, och svaret blev väl ungefär som jag hade förväntat mig. Jag tackade givetvis vänligt och kunde samtidigt inte låta bli att tipsa om Häagen-Dazs glass som är tillsatsfri och alltid så god och som jag aldrig har upplevt några problem med. Kanske tack vare dess täthet faktiskt.

Så här ser svaret ut:

 Hej

Anledningen till att vi har emulgering- och stabiliseringsmedel i är för att få en fin koncistens och för att undvika kvalitetsförsämring. Utan dessa ämnen blir glassen mycket hård och inte alls så luftig som den är idag. Dessutom måste vi väga in transport från butik till kundens frys. Den som köper ett paket glass en varm sommardag och ska kunna frakta hem den kanske inte alltid har en frysväska med sig utan att det försämrar upplevelsen av glassen. Kanske har man en bit att åka, och glassen hinner då smälta lite på vägen innan den kommer in i frys igen. Samma sak om man inte äter upp hela paketet på en gång, utan tar in och ut det ur frysen några gånger. Utan stabiliseringsmedel skulle glassen då sjunka ihop och bli mycket isig, och i vissa fall även lite grynig.

Ägg hjälper till viss del till med emulgeringen, men är tyvärr långt ifrån tillräcklig. Vår leverantör har gjort mycket tester med att försöka ta bort emulgering- och stabiliseringsmedel, och ersätta det helt med äggula, men då lever produkten inte upp till den höga kvalitetsstandard som vi vill ha på våra produkter

Med vänlig hälsning
XXX



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar