torsdag 26 januari 2017

Äkta varas Årets matbluff

Ingen har väl missat den relativt nya tävlingen Årets matbluff? Där utses ett vinnande livsmedel som de röstande, alltså alla konsumenter som känner sig manade, får delta. Äkta vara listar fem olika kandidater och den här gången var det en tryffelsås som vann: https://news.cision.com/se/akta-vara/r/lallerstedts-tryffelbearnaise-blev-arets-matbluff,c2173288

Motiveringen är: "Nog för att tryffel är drygt, men mer än ett hundradels gram borde man kunna förvänta sig i en sås smaksatt med denna delikatess. De 0,005 procent som såsen innehåller borde närmast beskrivas som en gisslan, för att kunna säga att det är 'äkta tryffel' i, samtidigt som det mesta av smaken kommer från ett syntetiskt aromämne. En normalstor tryffel (50 gram) räcker med detta recept till ett helt ton sås. Att stjärnkocken Erik Lallerstedt kallar såsen för 'min finaste' och pryder dess förpackning med namn och bild, minskar inte direkt konsumentens förväntan. 'Bearnaisen' är dessutom gjord utan smör." Du kan läsa den i länken också där du får lite mer information.

Lallerstedt och hans försvarare påpekar att tryffel är så starkt så det till och med ger smak om ett livsmedel förvaras tillsammans med det, men jag måste säga att jag håller med Äkta vara här, 0,005 procent är ändå i minsta laget när såsen heter "Eriks finaste bearnaise tryffel". Den innehåller dessutom E-nummer, vilket inte en sådan här "fin" så borde ha. Men det är min uppfattning och jag tror att fler delar den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar