söndag 13 december 2015

Hemmagjord Janssons frestelse

Nu är ju inte mattips eller recept det som jag brukar skriva om här på bloggen, men när jag för en stund sedan bläddrade igenom senaste numret av en mattidning så var ju givetvis Janssons frestelse med och som vanligt så innehöll den ansjovis. Vad annars tänker ni kanske och självklart så ska ju en Jansson ha "Jansson" i sig som man brukar säga. Däremot så kan man med fördel använda ansjoviskryddad sillfilé och det är av den anledningen som jag gör det här inlägget.

När jag såg receptet så slog det mig igen att man aldrig ser ansjoviskryddad sillfilé som alternativ. Att använda det istället ser jag två anledningar till. Den ena är att det är billigare, mycket billigare, och vill du vara ekonomisk så kan du alltså vara det utan att ge avkall på smaken. Den andra anledningen är det som jag skrev sist här, smaken alltså. Har du smakat på både ansjovis och ansjoviskryddad sillfilé vid samma tillfälle så vet du att smaken är lika bra (kan ju självklart variera med olika märken), men att ansjovis är väldigt tunt filead och nästan smälter när den tillagas. Vill man alltså ha lite matigare frestelse så är alltså sillfiléerna ett bättre alternativ och jag gillar när det är lite "fiskbitar" i den.

Så, eftersom det är juletider nu så kunde jag inte låta bli att göra det här inlägget. Men tillsatserna är jag rädd att du får på köpet vad du än väljer. Fast kanske någon av er läsare har hittat ett alternativ och i så fall så tar jag mer än tacksamt emot tips om det.

Fortsatt trevlig Lucia!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar