tisdag 22 december 2015

Da'n före da'n för da'n...

Det är mycket matförberedelser nu, men det är skoj så klart, dock så kommer i alla fall inte jag hinna lägga ner någon jättetid i köket. Något som jag ändå alltid gör själv är rödbetssallad. Det är så enkelt, man finhackar inlagda rödbetor, saltgurka och äpple och blandar med hårt vispad grädde. Jag kan lova att den slår den färdigköpta med hästlängder. Jag tänkte skriva att här kan du få helt tillsatsfri sallad och jag kunde kanske ha fått rätt bara inte gurkan haft det innehåll som den hade. Tyvärr så fanns det bara en sort trots att jag var i en av våra större affärer och handlade. Däremot så fanns det flera sorters rödbetor, så jag valde så klart den tillsatsfria och det blev Björnekullas.

Ingredienser:

skivade rödbetor i lag beredd av vatten, ättika, socker, druvsocker, fruktsocker, salt, kryddextrakt

Jag är inte säker på att jag gillar kryddextrakt, men dessvärre är det här en populär ingrediens hos många fabrikanter.

Vill du ändå köpa salladen så kika lite på innehållet. En av våra vanligaste sorter innehåller det här:

rödbetor 65 %
rapsolja
vatten
äggula
senapsfrö
socker
salt
ättika
kryddor
stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, xantangummi) surhetsreglerande medel (citronsyra)
konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat)

Och till sist det där med saltgurkan igen, man kan ju välja annan gurka om man nu inte hittar någon saltgurka utan tillsatser, för det måste ju finnas inlagd gurka med vettigt innehåll också. Det blir något att kika mer på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar