söndag 9 augusti 2015

Svar om omelettsmeten

I juli så skrev jag om omelettsmet och jag skickade ett mejl till producenten också. Jag fick svar med vändande post, men då jag inte har varit på datorn på ett bra tag så har det inte kommit ut här på bloggen. Svaret är lite rörigt, men det är informativt och man lär sig alltid något nytt som till exempel det där med varför citronsyra tillsätts. Det hade man väl kunnat räkna ut i och för sig, men jag tänkte faktiskt inte på det eftersom man själv inte gör omelettsmet och låter den stå utan steker direkt.

Omelettsvaret:

Hejsan Katharina!!

Allt väl…

Trevligt att du är inne på våran hemsida och vill ha information angående ” omelettsmet”.
Om det är ”Flytande ägg” som du vill ha information om. Omelettsmet hette produkten för dryga 5 år sedan.
Nu har jag ”bara” jobbar i koncernen XXX* i dryga 10 år.
Så innan denna tid så vet jag icke vad produkterna har haft för produkt namn eller vad de har haft för ingredienser.

Följande ingredienser innehåller i ”Flytande ägg”

Pastöriserade ägg 91%, vatten, salt,
Konserveringsmedel: natriumbenzoat.
Surhetsreglerande medel: citronsyra.
Emulgeringsmedel: E471 och E475

Som jag skrev ovan så har jag ”bara” jobbat i tio år. Då har det varit dessa ingredienserna i produkten.

Det koncernen XXX har gjort för komma ifrån Konserveringsmedel och tillsatser är följande:

Idag har vi EKO Flytande Ägg, Vita och Gula. Innehåller endast citronsyra. (så klart ägg också) Dessa produkter finns i 3 kilos BIB.
Sedan har vi tagit fram en Flytande Äggröra som innehåller ägg, mjölk, kryddor och bara citronsyra. Dessa produkter finns i 10 kilos BIB.
Tillsluta har vi tagit fram en helägg 99,7% ägg och 0,3% citronsyra.
Varför har man citronsyra i?
Därför att om du gör en äggröra och du låter den ”ligga” framme en längre tid så blir den grå.
Som du kokar ett ägg för länge så blir den också grå.
Alltså en kemisk reaktion.

Sedan under hösten kommer det ”mindre” förpackningar på flytande produkter på EKO och ”vanliga” ägg produkter.

Vi gör allt för att kunna utveckla ”ägget”. 

Varför Foodservice och inte matservice? Vi är ett internationellt bolag.
(Svårt att använda matservice i Danmark och i Finland och alla internationella mässor vi är med på.)

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor/funderingar.
Är det något annat du funderar om eller vill fråga om så är du väldigt välkommen till mig.

Ha en fortsatt härlig sommar.

*XXX(innehåller följande bolag XXX, XXX, XXX och XXX plus delägare av ett finskt ägg bolag.

Med vänliga hälsningar

Tommy Molnar
Säljare

Tel: +46 43534090
Mobil: +46 703 133 323



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar