måndag 10 augusti 2015

10 augusti 2009

2009 var det första året som jag matbloggade och jag började i maj. Den 10 augusti det året så skrev jag om russin och så här såg inlägget ut:

Russin från Ica

Nu har jag köpt ytterligare en sorts russin och det är Icas egna. Precis som de andra sorterna, Saltå kvarns och Nassims så är de fria från tillsatser. Däremot så är de odlade och packade i Kalifornien och det är ju en bra bit bort, så vill man tänka på att minimera transporterna för det man äter så kanske det finns bättre alternativ.


Det här var det tredje inlägget om russin som jag gjorde och efter det har det endast blivit ett:

Kravmärkta russin

Nu kommer det ytterligare ett inlägg om russin och Kung markatta har russin från Turkiet som inte har några tillsatser förutom 0,45 procent solrosolja. Det är ju inte mycket alls, men det är den enda och första sorten av dem som jag har tittat på som inte bara innehåller russin. Man kan ju anta att det har att göra med att russinen inte ska kännas/bli torra, men jag får lov att fråga Kung markatta, för jag är inte säker.

Hur som helst så är ju solrosolja bättre som tillsats än mycket annat, men det innehåller omega 6 som inte är bra för oss om vi äter för mycket av det, men 0,45 procent lär ju inte ha någon större betydelse kan man anta.


Fyra russinsorter alltså helt utan tillsatser, alltså E-nummer. Det får anses väldigt bra, men varför har jag inte tittat vidare på andra sorter? Nu är det dags att kolla om det finns andra sorter och om de också är E-nummerfria. Jag hoppas att minnet är med mig i morgon när jag ska ner till centrum vid jobbet för att handla mat. Återkommer alltså när det gäller russinsorterna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar