tisdag 18 augusti 2015

Funderingar...

Varför bryr sig majoriteten av alla konsumenter inte om att maten som vi äter har så många tillsatser? Varför är vi så få som ställer krav egentligen och som tror att både smak och hälsa påverkas av vissa tillsatser? Jag är inte nojig på något vis och vill jag äta något som gör jag ofta det även om det finns vissa E-nummer tillsatta som jag inte gillar, men jag försöker att vara medveten och göra bra val där det går och jo, vissa saker äter jag sällan eller aldrig då det ibland inte känns som att det är värt det då maten på något vis blir… oäkta.

Visst, man skulle ju kunna fråga människor varför de inte bryr sig, men det blir på något vis en konstig fråga, i alla fall till vissa personer. Alla måste ju få äta som de vill, men i och för sig, kanske en sådan fråga kan få fler att vakna upp? Men ibland när man pratar om mat så verkar det som att många hellre är lyckligt ovetande eller faktiskt verkligen inte bryr sig utan tänker att det inte påverkar smak och hälsa tillräckligt mycket för att det ska vara värt ansträngningen.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, för mig handlar det även om etik. Varför ska jag betala för fluff och utfyllnad och tillsatta smaker för att maten är sönderprocessad? Jag har verkligen ingen lust med det.

Har du börjar fundera på vad din mat innehåller, men tycker att det verkar ta för mycket tid att läsa på förpackningarna när du handlar, varför inte välja ut några få saker till att börja med, sådant som du äter ofta. Kanske glass, smörgåsskinka, bröd och marmelad eller vad det nu kan vara? Strunta i resten, men kolla alltid dessa livsmedel. Jag lovar dig, det är inte så jobbigt som det verkar och efter ett tag är det till och med roligt att jämföra och det går snabbare och snabbare när man blir van. Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar