tisdag 20 november 2012

Truffes/tryffel igen... och kakao...

Direkt som jag såg svaret om tryffeln förra veckan så mejlade jag en följdfråga samtidigt som jag tackade för svaret:

Hello again,

Thanks for the very fast answer. May I ask a following question? Is the palm oil from plants ecological grown? As a customer I’m very keen about also thinking of the environment.

Regards, Katharina Wallenborg


Tyvärr så har jag inte hört något mer efter det. Förmodligen var inte nästa fråga lika rolig att svara på som den första, men jag tror att jag kommer att få svar förr eller senare, kanske i alla fall! Om de nu inte skulle svara på följdfrågan så får jag väl påminna och hör jag inget då, ja då utgår jag ifrån att det är det dåliga alternativet av palmolja som de använder.

Men vidare till något annat apropå godis: kakaon spås bli en dyr bristvara i en framtid. I Västafrika odlas mycket kakaobönor och Ghana och Elfenbenskusten är de största producenterna, vilka har haft odlingar i generationer. Nu verkar det som att klimatförändringarna påverkar det här negativt och man befarar att det kommer att bli för varmt att odla kakao i en framtid. Men det är långt fram i tiden som det handlar om, men om knappt 50 år så gissar man att hälften av odlingarna har försvunnit. Vi får se om det blir så och vad som händer i så fall. Det är självklart värre för dem som blir utan jobb än för oss som vill smaska på tryffel och andra godsaker, men förhoppningsvis så finns det annat att odla istället, om det nu slår in det man spår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar