onsdag 14 november 2012

Truffes Fantaisie

Det är namnet på minttryfflar som äldste sonen hade med när han kom över med tryffel och tårta i söndags på fars dag, vilket var väldigt gulligt. Men, som alltid är jag skeptisk till köpegodis och dess innehåll, fast med det inte sagt att man inte ska få unna sig om man tycker att det är gott. Däremot så gillar jag inte att betala för annat än det som ska vara i, men där har jag och fabrikanterna av godis delade meningar.

Hur som helst så har jag inte läst vad dessa "truffesar" innehåller så jag ska inte döma ut dem ännu. Dock så kommer de att bli de första utan E-nummer som jag har stött på, om de nu råkar vara rena alltså.

Innehållsförteckning:

ej hydrerade vegetabiliska oljor
socker
fettreducerat kakao
vasslepulver
kakaopulver
emulgator: soja lecitin (gissar att det ska vara sojalecitin)
smakämne: vanilj

Njae, inte riktigt vad man skulle ha velat läsa. Dessutom så är det inte otänkbart att oljan är palmolja och varför i hela världen fettreducerar man kakao? Har jag missat något här?

Dessa godisar är tillverkade i Frankrike och det finns bara snigelpostadress på förpackningen, men jag ska se om jag kan hitta någon meljadress på webben, för då ska jag skriva och fråga om oljan och kakaon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar