fredag 16 november 2012

Mejl till truffesfabrikanten

Efter mitt senaste blogginlägg om truffes/tryffel så skickade jag ett mejl då jag hittade företaget på internet. Märkligt nog så fanns ingen mejladress på förpackningen, något som i alla fall jag tycker är konstigt år 2012. Hur som helst så skrev jag så här:

Good evening, I have two questions about your truffes. First, what kind of oil do they contain and second, why is the cocoa fat reduced?

Regards Katharina Wallenborg


Svaret kom redan igår och så här skriver de:

Dear Katharina,

We did receive your question about the ingredients we use in our truffles.
We have several recipes of truffles but I guess you talk about our standard with this ingredient list : “non-hydrogenated vegetable oils, sugar, low fat cocoa, whey powder, cocoa powder, natural vanilla flavor”.
If yes, you will find your answers just below :
In that recipe, we use an oil from palm and we use low fat cocoa in order to give a specific color to our truffle.

I hope these answers help you,

Best regards,

Celine COUPLET


Det är lite märkligt det här med tillsatser när det gäller godis, för även den finaste choklad har oftast tillsatser. Jag tror att jag till exempel har gått igenom alla chokladkakor som är utan smaktillsatser som russin, nötter och annat och inte ens dem med hög kakaohalt brukar vara tillsatsfria. Annars så brukar man kunna hitta alternativ inom många olika livsmedel, exempelvis chips, färskost, kycklingfiléer med mera. Men godis är en klass för sig. Glass däremot kan man om man letar hitta tillsatsfri, men det är också i undantagsfall som den är ren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar