torsdag 6 juni 2019

Sverigedemokraternas motion om färre tillsatser i maten

Jag har skrivit några gånger om en motion som SD la för länge sedan som rörde att ta bort onödiga tillsatser i vår mat. Eftersom jag trots två mejl till motionsställaren inte fick något svar om vad som hade hänt, så skrev jag till sist direkt till partiet. Nu gick det snabbare och jag fick veta att den, plus en tidigare i samma anda, blev nedröstad. Det är för mig obegripligt eftersom det i motionen inte fanns något som borde ha gjort att ingen ville jobba vidare i den andan. Däremot så bevisar det vad jag många gånger har berört här i bloggen: matfrågor är en lågstatusfråga.

Jag vet det av erfarenhet då jag under åratal som kommunalråd med folkhälsa som ansvar stångade pannan blodig för att bland annat förbättra maten i kommunen. Det är inte alls samma sak som att den var vare sig smaklös eller dålig på det stora hela, vi har till och med skolkök som har fått fina utmärkelser och verkligen gör vad de kan för det här, men generellt så är engagemanget för lågt. Det gäller både hos anställda och politiker. Säkerligen skulle många hävda motsatsen eftersom det samtidigt finns de som brinner för det här precis, som jag, problemet är att vi är i minoritet. Så på ett vis så är jag inte förvånad alltså över riksdagens ställningstagande. Men jag kommer aldrig att förstå vad som driver dem som jobbar emot något som är bra.

Jag kommer fortsätta följa riksdagens arbete och jag vet att det finns politiker i andra partier också som driver det här och det har jag också bloggat om, men det är alldeles uppenbart att det inte räcker. Sannolikt är det så att det är enskilda folkvalda som jobbar hårt, men det är svårt att få med sig hela partiet.


2 kommentarer:

  1. ! har du skrivit något om detta ? Det retar mig så jäkla mycket , kan inte ens äta sallads bord ute längre och ingen vet om att det går till så här , Enligt livsmedelsverket är det helt OK ,,,,HUR kan det vara det ? skolorna serverar detta varje dag ! https://mattsjansson.blogspot.com/.../fargade-svarta...

    SvaraRadera
  2. Några sådana inlägg har jag gjort, men inte mer än skrapat på ytan. Ska kolla mer kring det. /Katharina

    SvaraRadera