söndag 2 juni 2019

Gravad lax och tillsatser

Häromdagen så köpte jag gravad lax, något som jag är väldigt förtjust i. För det mesta är innehållet helt tillsatsfritt och jag funderade inte mer på saken, men läste det sedan och såg att så inte alls var fallet. Nej, jag är inte och kommer aldrig bli fanatisk. Att det finns tillsatser i det mesta vi äter, det är ett faktum och att helt undvika dem är i princip ogörligt. Dessutom så är många harmlösa och även de som inte är det brukar gå bra om man äter i liten mängd och inte är känslig för dem. Men, det är ändå irriterande när de tillsätts helt i onödan, som med laxen, för det känns faktiskt så.

Den sort som jag köpte nu var en som jag tidigare har rekommenderat, och man kan ju undra om de har flera sorter och i så fall varför, eller om receptet har bytts ut. Självklart ska jag kontakta dem och fråga.

Ingredienser:

lax (98 %)
salt
socker
konserveringsmedel (E 262)
antioxidationsmedel (E 325)
vitpeppar
dill

E 262 hämmar bland annat tillväxten av bakterier och har inga kända hälsorisker. Reglerna för användandet av det är också generösa. Ändå undrar jag varför det finns där då gravad lax klarar sig bra ändå. Men visst, det här är ju ett fall där det kan vara berättigat. Å andra sidan, när skulle det inte vara det i den här typen av mat? E 325 beskrivs så här på Äkta varas sajt: "Surhetsreglerande medel. Förstärker även antioxidanters verkan mot härskning och missfärgning." Inga kända hälsorisker här heller. Men trots detta så är jag nyfiken på varför de finns med om de nu inte har gjort det tidigare och det gick bra, för i de flesta fall är det bara lax och kryddor i gravlaxen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar