onsdag 20 juli 2016

Och vinnaren är...

Jag har ju som princip att aldrig skriva ut namnen på dem som gör livsmedel som jag inte gillar, men jag gör ett undantag då jag tyckte att tävlingen om livsmedel med flest E-nummer i var så rolig. Jag läste om den i den här artikeln http://www.gp.se/livsstil/konsument/mat-med-flest-e-nummer-korad-1.1117016 Den är visserligen gammal, men jag tror knappast att tillsatserna är borta.

Har du själv kollar fredagsmyset och dess innehåll någon gång? Jag försöker ju att äta naturligt och hemlagat, men nog slinker det ner E-nummerchips, tortillabröd och salami med mera ibland. Alltså sådant som jag vet har flera tillsatser. Chips är visserligen både och, men mycket annat så vet man redan på förväg att det inte är naturligt. Behöver det vara så farligt då? Nej, det kan vara helt ofarligt, men problemet är bara att väldigt många E-nummer kan vara hälsovådliga, speciellt i kombination med varandra eller annat som finns i vår miljö. Det vet vi inte så mycket om, så det finns anledning att tänka efter före.

En annan sak är den etiska biten. Varför ska jag betala för fluff och smak på grund av att maten är så processad så den förlorar både smak, konsistens och näring? Matindustrin är en ful industri många gånger och därför så är det viktigt att vi är medvetna och vågar ifrågasätta. Det gör att det vi äter har mer näring och smakar bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar