söndag 17 juli 2016

Livsmedelsverket om sulfiter

Här kopierar jag in en text från Livsmedelsverket om sulfiter. Jag gnäller ju mest på myndigheten får jag erkänna, men faktum är att man hittar en hel del information som är bra även om jag saknar massor också.

"Sulfit, svaveldioxid, svavelsyrlighet och dess salter, E nummer 220-224 respektive 226-228, kallas med ett gemensamt namn för sulfiter. I livsmedel används de som konserveringsmedel för att hämma tillväxt av bakterier och mögel. Sulfiter används också för att förhindra brunfärgning och har blekande effekt. Svaveldioxid finns naturligt i låga halter i lök och kål och kan bildas vid jäsning av vin och öl.

Sulfit är flyktigt och förflyktigas under lagring och vid upphettning. Överkänslighet mot sulfit kan förekomma hos personer som lider av astma. Sannolikheten att reagera på sulfit är större ju högre halter som finns i ett livsmedel.

Märkning:

Innehåll av svaveldioxid och sulfit i livsmedel i koncentrationer på mer än 10 mg/kg eller 10 mg/liter, uttryckt som svaveldioxid, måste alltid deklareras."

Ni som gillar vin vet att det är sulfiter tillsatt. Så här säger man på Grythyttans Gästgivaregård: "Svaveldioxid tillsätts till druvmusten för att skydda det från skadliga jästsorter och bakterier. Det är fullt möjligt att tillsätta tillräckligt lite för att jäst som vinmakaren vill ha kvar (vildjäst) ska överleva men de skadliga jästsorterna och bakterierna hindras. Svaveldioxid bildas dock även naturligt under jäsningen, så även i viner utan tillsatt svaveldioxid passeras nästan alltid gränsen 10 mg/l och varningstexten måste ändå skrivas på etiketten."

Man poängterar också att det inte är sulfiterna som ger huvudvärk och även om jag vet att det finns personer som reagerar på sulfiter (dock ofta i större mängd) så är det nog många gånger för mycket alkohol som är problemet.

Men rent allmänt så väljer jag "osvavlat" när jag kan. När det gäller till exempel torkad frukt så ser jag ingen som helst anledning att tillsätta svaveloxid om det bara handlar om färgen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar