lördag 16 juli 2016

Margarin eller smör? Du bestämmer själv

Jag gillar det naturliga, det vet alla som läser min blogg. Man ska aldrig vara fanatisk och speciellt inte i matsammanhang, för då skulle vi knappt kunna gå och handla mat. Däremot så ska man ha sunt förnuft och man ska ställa krav. När det gäller matfett så är det just sådana livsmedel där vi kan göra bra val utan att behöva fundera och leta länge. Det gäller sannerligen inte all mat som säljs. Tvekar du ändå om du ska välja smör eller margarin och föredrar margarinet på grund av dess mjuka och smidiga konsistens, så läs den här artikeln: Jag gissar att valet framöver blir smör, men som sagt var, vi bestämmer alla själva vad vi vill äta och inte.

Men det är synd att vår myndighet Livsmedelsverket inte reagerar hårdare här. De ska vara oss konsumenter behjälpliga när det gäller att göra de bästa valen för vår hälsas skull. Det är dock uppenbart att myndigheten har en helt annan uppfattning än vad många av oss vanliga konsumenter har och så här står det på deras sajt: "Alla tillsatser som används i Sverige är kontrollerade och godkända. Margarin är lite förenklat en blandning av olja och vatten eller mjölk. För att oljan ska bli bredbar och blanda sig med övriga ingredienser behövs tillsatser, till exempel lecitin som kommer från sojabönor och solrosfrön och har egenskapen att det löser sig i både vatten och fett. I lättmargariner tillsätts också stärkelse och konserveringsmedel för att få en bra konsistens på blandningen och för att förlänga hållbarheten. Det är olyckligt om man av rädsla för tillsatser väljer smör framför margarin, eftersom vi vet att man minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom om man ersätter mättat fett och transfett som finns i smör med fleromättat fett från oljor."

Jag väljer själv smör, men jag försöker inte övertala er att göra mitt val, däremot så vill jag förmedla hur tillverkningen sker så att valet görs med öppna ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar