tisdag 21 juli 2015

Färdig omelettsmet och mer om detta

Ibland så går jag tillbaka i tiden och tittar på vad jag bloggade om på samma datum. Jag får erkänna att även om jag för det mesta skriver på bloggen så fick jag gå tillbaka ända till 2012 för att hitta ett inlägg just den 21 juli och det var om något som i alla fall jag tycker är intressant: färdig omelettsmet! Fem tillsatser samt modifierad stärkelse hade den sort som jag hittade information om. Hur i hela friden går det till? Ägg, en skvätt mjölk och lite kryddor är ju allt som behövs. Hur som helst så skrev jag att jag "självklart" skulle återkomma om detta, vilket jag nu alltså gör, då jag har som princip att hålla ord. Dock så var väl inte tanken att det skulle ta tre år.

Vad har då hänt? Detta konstiga livsmedel har funnits i handeln sedan 2008 och man undrar ju om det fortfarande säljs? Vi blir ju allt mer upplysta och vem vill ha fem tillsatser plus modifierad stärkelse i sin omelett?

Jag går ut på webben och visst finns denna produkt kvar och företaget som skröt om att de var först med omelettsmeten skriver på sin hemsida: "Våra 3 nyckelord - utveckling, innovation och effektivitet - är en röd tråd och genomsyrar hela verksamheten." Man får väl lov att säga att de har fått in alla tre orden i smeten, men för mig som kund så är det ju inte den här typen av utveckling, innovation och effektivitet som jag vill ha, så det känns väl... ja, sådär, får jag lov att säga. Återigen så vill jag poängtera att det är vi kunder som påverkar utbudet av mat i våra butiker. Ju högre krav vi ställer, ju bättre mat får vi. Undviker vi sådana här tillsatsstinna produkter så kommer de att försvinna, det finns ingen tvekan om det. Nästa gång när du köper något som känns självklart att det bara är det grundläggande i, så läs. Jag har själv råkat ut för att få tillsatser i det mest märkliga, till och med i färskt kött. Visst är livsmedelsbranschen innovativ, men inte för din skull först och främst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar