fredag 10 juli 2015

E-nummer och hälsa

Det är några månader sedan nu som jag såg något i tidningarna när det gäller kopplingen E-nummer och hälsa. Men nu lusläser jag så klart inte alla pappers- och webbtidningar, så jag kan så givetvis ha missat något. Det som däremot slog mig nu när jag satt och tittade på tidigare blogginlägg och artiklar var att det kan gå ganska långt mellan varven när det gäller diskussionerna om vad vår mat innehåller för tillsatser. Det är mer prat om fett, kolhydrater och socker. Inget fel i dessa diskussioner (förutom när de spårar ur så klart), men vissa tillsatser är det mer eller mindre omöjligt att undvika och det är det sällan som någon lyfter i debatten. De som borde föra vår talan, vilket de till och med finns till för, är ju Livsmedelsverket, men de smeker gärna mattillverkarna och handeln medhårs. Det är nog något som jag alltid kommer att vara lika förundrad över.

Men det finns trots allt många som jobbar för renare mat och som tror på att det både går att tillverka och sälja sådant. Tyvärr så är de här livsmedlen ganska så dyra ibland, men inte alltid och för oss konsumenter så gäller det att lära oss mer och att faktiskt ta tid till att läsa vad maten innehåller. Jag lovar att du utöver de där dyra produkterna även kan hitta mat som inte kostar ett öre mer trots att fluffet och annat är borta. Exempel är senap, färskost och grädde. Som sagt var, några exempel bara, men det finns mycket mer.

Hjälp så länge till att påverka genom att fråga och ha synpunkter också och det både till handeln och livsmedelstillverkarna och inte minst till myndigheter och politiker. Blir trycket större där så måste de beslutande lyssna, men så länge som maten inte är en högstatusfråga och intresset hos många obefintligt, så kommer lyssnandet inte att vara större än vad de anser nödvändigt tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar