onsdag 19 november 2014

Färsk pasta från Garant

Pasta fresca Tagliolini är namnet på färsk pasta, en typ av spaghetti, som jag köpte för ett tag sedan. Hållbarheten är ungefär 1½ månad. Det kan ge en viss skepsis när det gäller innehållet, men jag kan berätta att den inte har några konstigheter i sig trots så lång hållbarhet. Så här kort och föredömlig är innehållslistan:

durumvete
ägg 20 %
vatten

Däremot så står det att det är packat i en ”skyddande atmosfär”, vilket jag inte vet vad exakt vad det innebär, men anar. Fast nu är det E-nummer som jag jagar först och främst. Men för att fortsätta: Färsk pasta är ju en helt annan sak än torkad när det gäller smaken och jag har ju gjort egen vid några tillfällen och det borde man göra mycket oftare. Fast det är mycket som man tänker så om och vare sig tid eller energi finns alla gånger. Kanske är energin den största bristvaran egentligen, men just för att man har så mycket omkring sig så behöver man lite tid ibland till att göra ingenting eller koppla av med något mindre ansträngande. Men det finns säkerligen många som ser matlagningen som avkoppling och jag kan inte säga emot att den kan vara avkopplande, men inte alla dagar kanske och då vill man kunna handla bra alternativ till hemlagat.

Men för att återgå till innehållet så har jag sett att färsk pasta som inte har fyllning verkar vara tillsatsfri, medan den andra alltid har tillsatser. Nu har jag inte vare sig ätit eller läst mig igenom hela sortimentet av färsk pasta, men generellt så kan jag i alla fall uttala mig. Vill du äta färsk tillsatsfri pasta, så välj den utan fyllning allstå.

Pastan kommer från Garant.
fr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar