tisdag 18 november 2014

Chokladsvar

11 och 12 oktober så skrev jag om en sorts choklad som jag hade ätit och jag hade åsikter om innehållet. Jag har fått svar och det tog absolut inte så här lång tid, utan det är jag som är sen, men här är äntligen svaret:

Hej Katarina,
Tack för ditt email och för att du tog dig tid att kontakta oss. Jätteroligt att höra att du tycker om vår choklad.
Sojalecitin har används som ett naturligt emulgeringsmedel inom konfektions industrin sedan långt tillbaka. Hos oss på XXX har sojalecitin varit en del av ingredienserna i årtionden. Nästan all vår choklad är tillverkad med en mycket liten del av sojalecitin (alltid under 0,5%). Våra produktutvecklare utvärderar alternativ men har än så länge inte hittat en likvärdig ersättare.
Sojalecitin är utvunnit från sojabönor. Det är en bi produkt till sojabön olja produktionen.
Den certifierade sojalecitin som vi köper till vår premium choklad produktion är helt vegetarisk och GMO fri.
Våra Excellence kakor (70%, 85%, 90%) är tillverkade utan sojalecitin.
Hoppas att detta besvarar din fråga. Om du har ytterligare funderingar tveka inte att höra av dig.

Med vänliga hälsningar
Anna Römnesten
Consumer Relations


Det är lite konstigt, men jag tror att ni någotsånär förstår vad som menas. Jag fick som ni ser ingen kommentar om att det finns tillverkare som gör choklad utan lecitin, men svaret är utförligt och det är ju upp till mig som konsument att köpa deras choklad, även om jag givetvis önskar att de inte hade med tillsatsen. Saken är ju tyvärr den att det är näst intill omöjligt att hitta sojalecitinfri choklad. Men, men, det kanske blir bättre i framtiden. Ju mer vi konsumenter ifrågasätter, ju större är i alla fall chansen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar