torsdag 13 september 2012

Sötstark hemlagad senap

En ny sorts söt och stark senap hittade jag när vi senast var och storhandlade. Den är dessutom grovkornig, vilket är den enda typ av senap som jag gillar egentligen, även fast jag bara äter den som smaksättning i mat. Den här senapen provade jag i sås och det blev riktigt gott.

Innehållet har jag inte hunnit titta på, men det ska jag göra nu och så här ser det ut:

socker
gula och bruna senapsfrön
syra (ättiksyra, citronsyra, askorbinsyra)
äpple
tomatkoncentrat
salt
förtjockningsmedel (pektin)
gurkmeja
lök
peppar
konserveringsmedel (kaliumsorbat)

Men, vilket trist innehåll! Burken och etiketten ger nämligen intryck av att det här är bra senap och även om den inte var väldigt dyr, så kostade den mycket mer än vad senap brukar göra. Grundlurad alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar