söndag 16 september 2012

Kombucha med äpple och ingefära

I torsdags drack jag för första gången i mitt liv något som heter kombucha. Jag hade aldrig hört talas om detta tidigare och anledningen till att jag hamnade på kaféet som sålde denna dryck var för att en bekant kände till stället. Drycken är "lätt kolsyrat och fermenterat ekologiskt te" enligt etiketten, men för er som inte gillar te så kan jag bara säga att det finns inte tillstymmelse till tesmak och jag är väldigt känslig för det kan jag tala om. Det här smakade alltså inte te, utan var riktigt gott (och jag menar självklart inte att vara nedlåtande när det gäller te då jag vet att många verkligen uppskattar det, men jag är dock inte en av dem). Smaken på kombuchan var äpple och ingefära.

Det här ska tydligen vara nyttigt och därför hoppas jag att innehållsförteckningen visar det också. Så här ser den ut:

antioxidanter
b-vitamin
organiska syror
levande bakteriekultur
enzymer

Hm, det var den konstigaste innehållsförteckning som jag har sett, men läser man vidare på etiketten så står det att det är en bakteriekultur av mjölksyra som får jäsa med ekologiskt te. Det är under den processen som det som finns under innehållsförteckningen bildas. Det är alltså inga konstigheter i och märket verkar vara Svensk kombucha. Tillverkningen av drycken sker i Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar