torsdag 20 september 2012

Butikernas egna mattidningar

Sådana får nog de flesta av oss och jag tycker oftast att de är trevliga och det är roligt med alla recept och reportage. Det är bra att butikskedjorna uppmuntrar till matlagning och det finns ofta bra tips i tidningarna, vilket är väldigt bra. Däremot så tycker jag att det är synd att ingen skriver om E-nummer och ger tips på hur man kan välja "rätt" när man handlar. Man skulle även kunna styra det här genom att ge rabatter på bättre varor än vad man oftast gör.

Jag är övertygad om att den butikskedja som vågar göra det här, den skulle vinna mycket positiv uppmärksamhet, men det verkar inte som att någon vågar börja. Citygross har visserligen sedan länge i butikerna märkt sina varor utan tillsatser och det kan väl inte vara annat än positivt? Jag har i alla fall inte hört någon som har sagt att det är negativt. Men visst är det märkligt att inte fler har hakat på?

Fast om vi återgår till mattidningarna, så gäller det ju även vanliga sådana som säljs i lösnummer eller som man kan prenumerera på. De skriver inte heller om hur man undviker tillsatser. Det finns ju ett antal som skriver om mat, men de ligger mer än lågt när det gäller innehåll förutom när det gäller allergier. Det är himla trist att det är så, för de sitter inne med så mycket kunskap som vi konsumenter skulle kunna ha nytta av, så man önskar att de ville dela med sig mer. Kanske skulle vi konsumenter trycka på lite här, då skulle det säkert börja hända saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar