onsdag 20 mars 2019

Mail till Centerpartiet

Självklart så mejlade jag om motionen som jag skrev om häromdagen. Det har inte gått så lång tid ännu, så jag har inte fått någon reaktion, men jag hoppas att de svarar. Sverigedemokraten som hade lagt en annan bra motion har inte hört av sig. Men skam den som ger sig, det är bara att stöta på igen eller mejla partiet. Som matnörd är man givetvis nyfiken på vad som händer. Jag har visserligen försökt läsa på riksdagens sajt, men det är sannerligen inte lätt. Det är krångligt att bara hitta de motioner man söker. Men jag kommer fortsätta leta och ta reda på mer. Det är trots allt i riksdagen som lagar stiftas och de stora politiska debatterna förs.

Så här såg mejlet ut som jag skickade till Kristina Yngwe (C):

Hej,

För några år sedan la du tillsammans med två partikolleger en motion http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/hallbar-mat_H3022429 om mat i riksdagen. Som konsument och matbloggare (http://naturligkost.blogspot.com/) är jag nyfiken på hur det har gått. Jag har i flera år letat mat utan tillsatser, men även intresserat mig för djurskydd och annat. Jag har även varit kommunalråd med ansvar för folkhälsa och insåg att matfrågor är lågstatusfrågor, såvida det inte handlar om ekologisk odling. Men att driva på för färre tillsatser i maten vi serverade tog år innan det äntligen kom med i våra dokument och då alldeles för blygsamt skrivet.

Motionen som du var med och la tog upp så många bra saker och jag hoppas att det har hänt en del sedan ni la den. Du får gärna återkomma och berätta.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar