torsdag 19 april 2018

Katrinplommon och Soft prunes från Änglamark

Nu när jag har börjat titta på innehållet i plommon, katrinplommon, så vill jag se om alla har E 202, kaliumsorbat i sig. Så kanske det är och med rätta, men jag är fortfarande skeptisk, och det ska man vara ibland. Finns det bättre alternativ? Ja, jag tror det, men den första sorten som jag stöter på har också kaliumsorbat i innehållet.

Ingredienser:

kaliforniska plommon
vatten
konserveringsmedel (kaliumsorbat)

Ovanstående sort är från ett mycket gammalt känt märke, men inte har plommonen det bästa innehållet bara för det. Så jag letar vidare och hittar en ekologisk sort, vilket absolut inte är någon garanti för tillsatsfritt, men nu blev det lyckträff! De här plommonen, eller Soft prunes, som Änglamark av någon outgrundlig anledning kallar dem, har inget konstigt i innehållet. Så här ser det ut:

ekologiska katrinplommon utan kärnor 91%
vatten

Det här visar ju på att det inte alls behövs något konserveringsmedel. Jag kommer att mejla dem jag fick svar ifrån och det blir spännande att se hur de bemöter mig. Ibland är det stört omöjligt att hitta bra alternativ men det händer att man lyckas, som nu!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar