söndag 15 april 2018

Cashewnötsdryck osockrad

Det här är en dryck som jag själv har provat att använda i stället för mjölk när jag gör kakao. Den innehåller väldigt få kalorier trots att det är 1,5 procents fett i den, så vill man hålla igen lite så är det ett bra alternativ. Däremot så kommer jag inte köpa den och dricka mer med tanke på innehållet. Nu fick jag några förpackningar och tänkte att jag provar, och jag var nyfiken på smaken, men jag ska se om det finns motsvarande som är tillsatsfritt.

Ingredienser:

vatten
cashewnötter (malda) 3 %
stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, gellangummi)
salt
emulgeringsmedel solroslecitin

Guarkärnmjöl, E 412 kan man reagera på om man är känslig för jordnötter, ärter eller bönor. Gellangummi framställs från socker genom bakteriell jäsning och kallas på E-språk för E 418. Inga kända hälsoeffekter finns här. E 322, solroslecitin kan skapa problem om man är känslig mot samma livsmedel som när det gäller E 412.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar