torsdag 21 februari 2019

Debatt om tillsatser

Först vill jag säga att motionen som jag skrev om i mitt föregående inlägg las i början av vintern, så det finns inget att berätta om den ännu. När den har blivit besvarad så återkommer jag.

Så där, nu över till dagens blogg. Jag ramlade nämligen över två intressanta debattinlägg. De är nästan 1,5 år gamla, men det spelar ingen roll i sammanhanget. Det första är skrivet av en person vid namn Johannes Cullberg som har en matvarukedja vid namn Paradiset. Den säljer enbart tillsatsfri och ekologiskt odlad mat. Han skrev ett öppet brev till Ica med en utmaning om att ta bort de "värsta tillsatserna". https://www.market.se/debatt/ica-jag-utmanar-er-att-forbjuda-de-100-varsta-tillsatserna-i-ert-sortiment

Ica var inte sena att svara och så här sa de: https://www.market.se/debatt/replik-nar-det-galler-tillsatser-forhaller-vi-oss-till-vetenskap Bland annat skriver vd Anders Svensson "När det gäller tillsatser förhåller vi oss till vetenskap och Livsmedelsverket. Självklart undviker vi onödiga tillsatser, men för att en tillsats ska bli godkänd för att få användas i livsmedel får den inte innebära en risk för människors hälsa." Det efter att ha skrivit en del om sådant som inte efterfrågades, men för all del kan vara intressant. En eloge hur som helst för att han bjöd in "utmanaren" på en fika fōr att diskutera vidare. Dock är jag ändå lite besviken eftersom Ica är ett företag som säger sig jobba för att ta bort onödiga tillsatser.

Tyvärr är det inte så enkelt som att alla godkända tillsatser är harmlösa, men mer om det vid ett annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar