onsdag 21 december 2016

Lätt creme fraiche paprika & chili

Ibland så går det lite väl snabbt när man handlar även när man tar det lugnt. Så blev det i alla fall för mig i går och jag upptäckte att jag hade köpt lätt-creme fraiche. Men saker händer och jag tänker inte slänga den. Med lite omsorg så kan den nog bli en god bas till den varmrökta laxen på julafton. Lättprodukter är något som jag egentligen inte alls förstår mig på, men de verkar sälja som smör i solsken, trots alla skriverier om dem. För egen del så köper jag mycket hellre fet creme fraiche och tar mindre och blandar med annat i exempelvis en sås eller paj. Smaken går självklart inte att jämföra, för tas något bort, som i det här fallet fett, så påverkar det naturligtvis. Det är därför som innehållet inte är lika bra. Något annat och dessvärre sämre, tillsätts.

Eftersom jag inte köper den här produkten annars så vet jag inte exakt vad den innehåller, men så här står det på burken:

pastöriserad grädde
röd och grön paprika 10 %
salt
tomatkoncentrat
socker
modifierad majsstärkelse
chilipulver
stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, pektin)
citronjuicekoncentrat
torkad lök
majsstärkelse
torkad gräslök
vitlök
torkad dill
naturlig chiliarom
syrningskultur

Här får man alltså både modifierad stärkelse, socker och stabiliseringsmedel på köpet. Men alla väljer fritt vad de äter så klart. Inte mitt val, men jag respekterar andras.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar