måndag 5 september 2016

Tutti fruttiglass

Jag har tidigare skrivit om Tutti frutti, godiset alltså, men det finns även tutti fruttiglass. Vad kan då en sådan innehålla? Jo, en hel del faktiskt. Så här ser innehållet ut i pinnglassen:

vatten
skummjölk
socker
grädde
druvsocker
glukossirap
maltodextrin
färgämne (E160a)
stabiliseringsmedel (E412, E410, E407a)
emulgeringsmedel (E471)
surhetsreglerande medel (E330)
laktasenzym
aromer
salt

Nu är ju inte jag någon professionell glasstillverkare, och det är naturligtvis lätt att ha åsikter om saker som amatör, men nog borde det gå att kapa denna långa lista en hel del? Utöver alla tillsatser så finns även denna eländiga glukossirapen med, en ingrediens med hög koncentration av sötma och helt onödig egentligen. Druvsockret är jag också ytterst tveksamt till faktiskt. Det är möjligt att den här glassen är jättegod, men jag nöjer mig med att konstatera att den finns. Efter att ha läst alla ingredienser så försvann glassuget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar