torsdag 25 juni 2015

Mjukost

I morgon ska jag skriva om mjukost sa jag den 14 juni. Det är inte direkt i morgon idag, men mjukost ska det bli. Jag köpte räk- och kräftost och just den här sorten är jag väldigt förtjust i smakmässigt, men har knappt använt den alls de senaste åren just på grund av innehållet. Jag är inte så naiv att jag tror att de har ändrat innehållet, men jag köpte osten ändå och nu ska jag se vad som finns i den.

Ingredienser:

hårdost ((54%))
vatten
ishavsräkor ((8%))
smältsalter (E339, E452)
kräftstjärtar ((2%))
smör
konserveringsmedel(E202
arom
dill

Ja jag vet, parenteserna ser lite konstiga ut, men jag har kopierat från deras sajt och av någon anledning så skriver de så här. E 339 heter även natriumfosfater och enligt en amerikansk studie från 2013 så anses högt fosfatintag kunna förkorta livet. Inte bra med andra ord. Vi går vidare: nästa tillsats är E 452, med andra ord natrium-, kalium- och kalciumpolyfosfater, natriumkalciumpolyfosfat. Ytterligare en fosfat alltså. Till sist så har vi E 202, ett konserveringsmedel som även heter kaliumsorbat och kan ge reaktioner om man är känslig.

Nej, den här osten kommer jag att fortsätta utesluta i mina smörgåstårtor, men gott var det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar