torsdag 4 mars 2010

Fråga om aromen

Det här brevet har jag skickat till producenten av kakaon:

Hej, Jag köpte nyligen er kakao, som smakar mycket bra, men har en ingrediens tillsatt som jag funderar över och det är aromen. Vad innehåller den och hur framställs den? Undrar även varför aromen är tillsatt eftersom kakao i sig har mycket smak.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Efter att ha köpt den här kakaon så har jag funderat lite mer på det här med tillsatser i samma eller liknande produkter. Det är ju inte första gången som jag upptäcker skillnader. Jag har ju skrivit om till exempel både färskost och marmelad, men även annat. Det finns liksom ingen logik i det här och det stör mig som konsument att jag ska behöva jämföra liknande produkter för att det kan skilja mellan vad man tror är precis samma livsmedel. Handlarna borde vara mycket tydligare och även restriktivare i sina inköp. Det skulle hjälpa oss kunder en hel del, för det tar tid och energi att vara medveten kund, men vad har man för val? Det är bara att jobba på och försöka påverka om man vill äta bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar